søndag 14. juni 2009

Søtt på søndag: Vannmelonsorbet

Idag fikk jeg lyst på noe skikkelig sommerlig... Og hva er vel da bedre enn sorbet laget på den ultimate sommerfrukten, vannmelon? Jeg kom ihvertfall ikke på noe bedre ;-)

4 porsjoner, 104 kcal. pr. porsjon

Du trenger:
  • 1 kg vannmelonkjøtt, skrelt og renset for kjerner
  • Litt frisk ingefær, skrelt og skåret i små terninger

Slik gjør du:
Sjekk at alle melonkjernene er fjernet. Ha deretter melonen i en food processor eller hurtigmikser, og kjør til en glatt puré. Ha det over i en iskremmaskin, og følg bruksanvisningen til massen er fryst og fast. Du kan også ha puréen i en boks i fryseren, og røre i massen med en gaffel hvert 20 minutt. Gjenta minst tre ganger for å få en fast og fin konsistens. Server vannmelonsorbeten i avkjølte glass med små biter av ingefær på toppen.




Kilde: Matoppskrift.no

6 kommentarer:

  1. Spennende... Vannmelon og ingefær høres ut som en interessant kombinasjon. :) Men det blir kaffe og sjokoladekake (den usunne varianten) på meg i kveld. Kombinert med mye guinness i Dublin så blir nok dette en litt usunn uke.

    På det positive siden så er jeg et skritt nærmere slutten av løpeprogrammet. Var ute og løp igjen i dag, og 3 minutter med løping er jammen i overkant slitsomt. Prøver så godt jeg kan å holde tempoet oppe, men blir saktere og saktere løping, blir jo helt pumpa!

    Og i dag fikk jeg så veldig sting/holdt også, spesielt på høyre side. Ikke så vondt at jeg ikke klarte å springe videre (er noen ganger det og), men fortsatt ganske ubehagelig. Noen erfaring med sting dere andre? Eller tips til hvordan jeg skal få det til å gå over uten å avbryte treningsrunden?

    Håper dere har en fin søndagskveld!

    SvarSlett
  2. Hei
    Hadde skrevet et langt innhold her, men pga ett eller annet tull, kuttet nettet og alt forsvant.
    Essensen var at jeg fikk unna økt 2 uke fredag morgen før frokost, etter å ha forlatt pub'en som førstemann kvelden før. Stolt!
    Løp sammenhengende 13 minutter, ny personlig rekord.
    Prøver å ta neste økt i morgen formiddag, før ny reise.

    Har ikke prøvd sting eller løpemage, men skjønner jeg har litt å glede meg til, om jeg skal bli en Løper.

    Hege

    SvarSlett
  3. Hei på dere!
    Hanne: Man har lov til å unne seg litt godsaker i helgen når man er flink til å trene vet du :-) Regner med at du glemte en null og at du mente å skrive 30 minutter sammenhengende løping, ellers er jeg ikke mye imponert ;-) Thihi... Angående sting så sliter jeg veldig med det i perioder. Hvis jeg først får sting så setter det seg så hardt at jeg bare må avblåse treningen. Hvis jeg varmer opp skikkelig før jeg begynner å løpe så er mye gjort for min del, er jeg for utålmodig og begynner løpingen for tidlig så kommer stinget... :-( Kanskje Veslemøy har noen tips?

    Ellers må jeg bare si at du er kjempeflink som nærmer deg slutten på programmet!! Heia, heia :-)

    Hege: Jeg er IMPONERT! Godt gjort å gå tidlig fra pub for så å løpe før frokost!! Og i tillegg ny pers på sammenhengende løping! Tydelig at du er i form :-) Det er nok heller slik innsats som betegner om du er en Løper, og ikke sting og løpemage ;-) Heldigvis...

    Guri :-)

    SvarSlett
  4. Hehe. Joda jeg mener faktisk tre minutter. Men når jeg sier løping så er det springe-så-fort-jeg-kan-løping jeg mener. Sånn rundt 85-90 % av makspuls. Og det er slitsomt. ;)

    SvarSlett
  5. Hanne: når jeg jogger mer enn 5-6 min så er jeg nok pent innen 85-95% av makspuls. Heia flinke deg!
    Hege

    SvarSlett
  6. Hanne: Nå må jeg beklage mitt småfrekke svar om at jeg ikke var imponert over 3 minutter løping. 3 minutter springe-så-fort-jeg-kan-løping er mildt sagt noe helt annet enn min lunte-så-fort-jeg-kan-så-det-ser-ut-som-jeg-er-nogenlunde-sprek-løping :-) Med andre ord: 3 minutter i full sprint er VELDIG imponerende! Hadde jeg prøvd på det hadde jeg nådd makspuls på noen sekunder... Og gått i bakken etter maks 1 minutt ;-)

    Slenger meg på Hege: Heia flinke deg!

    Guri :-)

    SvarSlett