mandag 1. juni 2009

Søtt på søndag: Mangosorbet

Ukens søtt på søndag kommer litt sent i seneste laget, faktisk så sent at det allerede er mandag! Men når man har fri mandag blir det jo på en måte søndag på mandag, og i pinsen har det jo dessuten vært så varmt at det må være mulig å skylde på solstikk... Eller kanskje det bare er bedre å komme med oppskriften og holde de dårlige unnskyldningene sine for seg selv ;-) Ukens oppskrift er på mangosorbet, siden det smaker himmelsk og er det perfekte følget til en varm sommerdag!

4 porsjoner

Du trenger:
  • ca. 500 gram mango
  • 0,5 ts sitronsaft
  • Revet skall fra en appelsin og en lime
  • 4 eggehviter
  • 50 gram melis
Slik gjør du:
1) I en stor, kald bolle blandes mangomassen med sitronsaft og appelsin- og limeskall.

2) Skjær eggehvitene forsiktig i mosen sammen med melis. Dekk til med folie og la stå i fryseren i minst 1 time.

3) Ta mangoblandingen ut av fryseren og pisk den grundig. Sett den tilbake i fryseren til den er gjennomfrossen.

Ta sorbeten fra fryseren 10 minutter før servering, så den mykner litt. Bruk en skje eller en isskje og ha sorbeten i porsjonsskåler.


(Kilde: Matoppskrift.no, originaloppskriften er noe modifisert)

3 kommentarer:

  1. Da er jeg ferdig med uke 7, siste økt rett før kl 23 i går. Vind og regn, det er blitt mitt favorittjoggevær. Rare damen.

    De lengste løpsintervallene nå er 5-6 minutter, det går akkurat. Kunne ikke løpt så mye lengre (eller er det bare den psykiske effekten av at jeg vet hvor lenge jeg skal holde på? Tror ikke det, dessverre...). Det store problemet er å holde pausen på de anviste 30 sekunder. Veeeeldig fristende å dra det ut til 45 sek-1 min. Noen som kjenner seg igjen eller er det bare meg?
    Ser i alle fall at det går rett vei, klarer den nest bratteste bakken på turen, og nesten hele den bratteste (i alle fall over halve, og den er TUNG!). Det hadde ikke gått for noen uker siden. Pulsen er hinsides etter oppturene så jeg har en del igjen før jeg kan si at formen er god.
    Fortsatt god løpeuke, jenter. Vi er så spreke!

    Hege

    PS Eagles var fantastiske! Er villig til å løpe en del om jeg kan rocke sånn når jeg har passert 60! Hmmm, vet ikke helt om kondisjonstrening har vært en daglig aktivitet hos alle Ørnene opp gjennom årene. Godt mulig et par av dem har puttet i seg litt mer enn vitaminpiller og urtete, også. Walsh og Schmit ser ikke ut som om de har fått skjønnhetssøvnen sin hver natt... Nå havnet jeg helt på viddene her, men konserten var bra og jeg er brennsikker på at jeg er i bedre form som 60-åring om jeg holder formen oppe medjoggingen enn om jeg sitter i sofaen med fjernkontroll og snop. Alltså, ikke "Take it easy" men ta "The long run". Ehh. Tror jeg slutter nå, ikke helt sikker på om dette er morsomt.

    SvarSlett
  2. Wow, gratulere med gjennomført uke 7! Selv er jeg nå over halvveis i uke 5 etter å ha tatt dag 2 i går kveld. Veldig enig i at regn og ruskevær er bedre enn stekende sol... Så lenge en holder seg unna glatt asfalt ;-)

    Jeg er også oppe i 5 min sammenhengende løping nå jeg synes det virker mye lengre! Det har foreløpig gått akkurat greit, selvom jeg er ganske så anpusten på slutten. Og jeg synes som deg at pausene virker veldig korte... ;-) Hadde det ikke vært for at jeg gikk med stoppeklokke (på mobilen) så hadde jeg nok jukset litt, skulle jeg tatt det på "feelingen"...

    Men herregud, vi er jo kjempespreke som løper og står på! God løpeuke videre!!!

    PS: Hyggelig å høre at konserten var morsom! Hehe... De gutta har nok levd litt hardt ja ;-) Utrolig at de holder ut... Men det er vel kanskje litt "hjelpemidler" i bildet her som hos de fleste stjerner ;-) Vi vanlige dødelige kommer nok lengre med en løpetur enn med fjernkontroll og godteri (selvom det også må være lov innimellom) i det lange løp...

    Synes filosoferingen din var morsom, jeg! Kanskje slagordet vårt skal bli: "I choose not to take it easy, I choose the long run" Hehe... :-)

    Guri :-)

    SvarSlett
  3. Så spreke dere er begge to! Kjenner meg godt igjen med at de korte pausene fort kan bli til 40 sekunder, og den ene økta med 15 sekunders pauser var enda vanskeligere å følge, men det gikk da på et vis det også.

    Pausene blir lenger igjen lenger ute i programmet da. Nå er det løping i 2 minutter og gå/jogg i 1 minutt som gjelder. Men med mer løping enn jogging så trengs det såpass.

    Og Hege: jeg lo i allefall godt av Eagles-sammenligningen din. ;)

    SvarSlett