lørdag 4. april 2009

Søtt på søndag: Boller!

Forrige uke snublet jeg over denne oppskriften og tenkte det var en hyggelig overraskelse å legge ut nå før påske. Boller er jo alltid populær påskemat, og hvis det som med disse kan gjøres litt sunnere så er det jo bare å kose seg :-) I tillegg passer det bra med en bolleoppskrift nå som jeg har vært på vei til å gjøre meg selv om til en skikkelig bolle selv den siste tiden... Jeg er imidlertid ganske så stolt over at jeg har klart å skjerpe meg (de to siste dagene), så nå går jeg en sunn helg i møte :-)

Sunn og god helg til dere også! (...og bare så det er sagt så kan man godt være sunn og likevel unne seg en bolle eller to!)


24 boller, 125 kcal. pr. stk.

Du trenger:
  • 75g smør
  • 2 dl skummet melk
  • 11/2 dl vann
  • 50g gjær
  • ½ dl sukker
  • ½ ts salt
  • 1 ts malt kardemomme
  • 9-10 dl hvetemel

Smelt smøret, hell i melk og vann til væsken er fingervarm. Rør ut gjæren i væsken. Bland alt det tørre og tilsett væsken. Deigen bør ikke være for fast. Dekk bakebollen med plastfolie og et kjøkkenhåndkle. Heves 1 time på et lunt sted. Deigen skal bli dobbelt så stor. Del deigen deretter i 24 emner. Trill bollene som etterheves i 40 minutter. Pensle med egg. Stekes på 250 grader i ca 10 minutter.




Kilde: www.greteroede.no
, bildet er lånt av Aftenbladet.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar