fredag 27. mars 2009

Søtt på søndag: Pærekake

Aldri har jeg skrevet så få innlegg som denne uken... Mandagens veiedepresjon har gjort meg litt lei av hele vektprosjektet, så denne uken har jeg hatt slankepause! Vi har hatt besøk av et vennepar, så det har blitt rødvin og gode middager fire dager på rad. I tillegg er det jo nå helg, og for meg er det "sesam, sesam..." for gapet. Det er sikkert helt stikk i strid med alle slankeregler, men jeg tenkte at en ukes kalorifråtsing villle gi kroppen min et lite sjokk ;-) Så når jeg begynner på ny frisk mandag, så kommer jeg til å rase ned i vekt! Det blir veldig spennende å se hvordan dette går...

Her er ihvertfall ukens søtt på søndag-oppskrift! Jeg skal ta MINST to stykker ;-) God helg!!

16 stykker, 129 kcal. pr. stykke

Du trenger:
  • 3 egg
  • 30 gram sukker
  • 3 dl hvetemel
  • 110 g margarin
  • 1 dl lettmelk
  • 2 ts bakepulver
  • 4 store pærer

Slik gjør du:
Pisk egg og sukker til en god og luft og eggedosis. Smelt margarin og tilsett melk. Hell det hele i eggedosisen og rør forsiktig om. Sikt i mel og bakepulver. Bland dette forsiktig inn. Hell deigen i en rund form ca 25 cm. Del pærene i avlange tynne båter og skjær dem inn i kakedeigen slik at de ligger i en rund sirkel. Pass på at de blir liggende oppå røren. Stekes i varmluftsovn ved 150 grader i 70-80 minutter. Vanlig ovn: 175 grader i 60-70 min på nederste rille. La kaken avkjøles før den tas ut av formen. Egner seg godt sammen med is og vaniljesaus.

Kilde: www.greteroede.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar