tirsdag 17. februar 2009

Eggløsning og matsanking...

For de av dere som er interessert i min syklus kan jeg opplyse om at jeg i disse dager har eggløsning, noe som resulterer i en enorm appetitt. Mannen min nekter å høre på meg når jeg forklarer han at hormoner har skylden for mine månedlige "cravings", så jeg har gjort et enkelt Google-søk for å dokumentere at jeg har rett ;-)

"A team of South African researchers lead by Buffenstein (1995) believe that cyclical fluctuations in food intake occur in women at various time during the menstrual cycle, with a drop in food intake just before ovulation and a peak just after ovulation.
" (Kilde: Health24)

- De sørafrikanske forskerne har helt rett for mitt vedkommende, for jeg har nettopp hatt eggløsning! What do you know! Google slutter aldri å overraske...

"If you just can’t say no to premenstrual cravings, even when you are dieting, you have a good reason: Your body doesn’t want you to. Your body wants extra calories and increased nutrition when you have ovulated." (Kilde: Dummies.com)

Videre i den siste artikkelen står dessuten forklaringen på fenomenet:

Når et egg løsner i kvinnekroppen og egget ikke befruktes, frigjøres hormonet progesteron som starter utstøtingen av egget (som ender i menstruasjon). Progesteron øker temperaturen i kroppen, slik at forbrenningen øker. Ved å skru opp for appetitten i dagene etter eggløsning forsøker kroppen å kompensere for kaloritapet. Undersøkelser viste at kvinner som hadde eggløsning i gjennomsnitt økte inntaket med 260 kalorier, noen spiste så mye som 500 kalorier ekstra pr. dag.

For ordens skyld: Kvinnene i undersøkelsen som ikke hadde eggløsning (av naturlige grunner eller fordi de gikk på p-piller) opplevde ikke økt appetitt.

Og konklusjonen blir altså at jeg ikke behøver å ha fullt så dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å motstå fristelsene i dag... My body didn't want me to ;-)

2 kommentarer:

  1. Hei slankeguri :-) Så fint at du vil følge bloggen min! Jeg selv driver liksom å slanker meg, noe som gikk bra i noen uker - men så stoppet det opp! Er også medlem av vektklubben, men har ikke vært inne på siden der de siste tre ukene :-( Nå må jeg skjerpe meg! Skal lese mer på bloggen din litt senere - nå må jeg nemlig tilbake til jobben ;-)

    Tata - ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  2. Hei på deg! Det er jo så moro å følge med på andre "slankere" (aktive eller ikke så aktive) - egentlig moro å følge med på andres liv i det hele tatt ;-)Jeg er ganske flittig til å bruke vektklubbens sider, hvis ikke sklir det fort ut... Hyggelig hvis du vil følge med her inne også :-)

    Ha en riktig god dag!

    SvarSlett