onsdag 1. juli 2009

Ferie!

Da står min etterlengtede sommerferie endelig for døren. I morgen ettermiddag legger vi ut på årets familieutflukt! Ferden går aller først til Sørlandet, deretter via Stavanger til Bergen og Voss. Etter halvannen uke på Norgesturné så bærer det til Sverige, nærmere bestemt Smögen hvor noen venner av oss har "sommerstuga". Så her venter det late sommerdager med bading, grill og sene kvelder. Norgesturen innebærer mye bilkjøring og mange stopp her og der hos familie, men det blir nok bra det også. Gleder meg spesielt til Bergen hvor vi skal i bryllup til et vennepar :-)

Meeeeen.... nå som sommerferien plutselig er her så må jeg jo også gjøre opp regnskap... Har jeg gått ned til bikinivekt? Nja? Nei....... Har fortsatt noen kilo igjen, men jeg er langt bedre stilt i dag enn da jeg startet i det minste. Og jeg er jo selvsagt i mye bedre form grunnet all joggingen (som dessverre ikke ble så mye som jeg gjerne ville her i de siste ukene, men det begynte ihvertfall bra...). Så fort denne hetebølgen gir seg så har jeg lovet meg selv å ta neste økt på programmet. Jeg pakker uansett ned både joggesko og løpetights i kofferten. For alt jeg vet blir det perfekt løpetemperatur på Sørlandet, i Bergen eller på Voss? Om ikke annet kan joggingen være en ypperlig unnskyldning for å få noen minutter for seg selv hvis familielivet "on the road" skulle bli litt for intenst ;-)

Jeg vet ikke hvordan det blir med internettilgang fremover, så jeg tør ikke love noe mht. oppdateringer. Imidlertid kan jeg love at jeg skal sjekke innom og oppdatere så fort jeg får sjansen :-)

Ønsker dere alle en strålende sommer!!!

Det høres visst ut som om jeg skal være borte i flere måneder, men jeg er tilbake i slutten av juli... ;-)

8 kommentarer:

  1. Du må kose deg masse på tur og med ferie! Også håper vi det blir godvær men ikke koke-i-bilen-hele-dagen-og-for-varmt-til-å-jogge-på-kvelden-vær det meste av tiden dere er på farten!

    Du har kommet kjempelangt både med vektreduksjon (Nesten 10% av totalen) og jevnlig trening, så det er all grunn til å være stolt! Og også veldig fortjent med en ferie!

    Ønsker deg herlige dager "on the road" og med jogginga. :)

    -Hanne

    SvarSlett
  2. Hei!
    Har du tatt en veeeeldig lang ferie, eller? Vi må få status, vet du!

    Hege

    SvarSlett
  3. Ja, status etterlyses av coachen også!

    SvarSlett
  4. Ser ut til at Guri holder stand på ferie, får legge ut status for meg selv mens vi venter.
    Jeg er ferdig med Nybegynner-programmet, kom gjennom uten skader eller større plager. Har nå kastet meg på et 8-ukers program jeg fant i bladet IForm. Det er beregnet på den som løper 5 km men vil øke til 10. Planen videre er "0 til maraton på et år" på loplabbet.no, om jeg noen gang løper maraton vet jeg ikke men det er jo lov å håpe... Kanskje jeg kan klare 1/2 maraton??
    Føler meg i bedre form menn på mange år, og løpingen får høyere prioritet for hver uke. Merker at jeg blir rastløs om jeg ikke får trent. I går løp jeg 40 minutter, uten gåpauser. En deilig følelse, ikke helt utslitt da jeg kom hjem heller.
    Har ikke gått ned i kg, men inn cm så det har nok blitt litt mer muskler på meg. Blir så veldig sulten av å trene, magen roper på mat hele tiden. Må legge bånd på meg selv og prøver å velge mat med mye proteiner og mye fiber. Går greit nå som jeg er hjemme og på jobb, men kostholdet i ferien var under enhver kritikk, det må jeg nok innrømme. Forresten så har fokus flyttet seg veldig fra at jeg begynte å trene for å gå ned i vekt til at jeg nå trener mest fordi det er godt og for å nå de mål jeg setter meg. Det hadde jeg aldri trodd for noen mnd siden!
    Tusen takk for et flott program, Stayerdama, ser fram til at jeg og mitt friske hjerte forserer mange mil langs veiene takket være opplegget ditt.

    Og Guri og Hanne: spent på å høre fra dere!

    Hege

    SvarSlett
  5. Hei Hege! Leser din sommerrapport og må si at jeg blir mildt sagt imponert! For en innsats! Det høres jo kjempebra ut at du har klart å inkludere treningen sånn i de hverdagslige syslene! (Og 40 minutter i et strekk er jo kjempebra!)

    Hvordan liker du treningsprogrammet fra iForm? Har lurt på å bli abonnent, men vet ikke helt.

    Selv har jeg endelig fått respons på personlig program fra Løplabbet, kontaktpersonen som er oppgitt på sidene svarte ikke på henvendelser, men e-mail til sjefen selv (Tor Fauske) fikk fart på ting. Har endelig fått kontakt med rett kontaktperson og har blitt lovet svar i løpet av neste uke.

    Når det gjelder treningsinnsats i sommer har den stengt tatt vært begredelig. Har vært på et par lengre fjellturer og vært en del på bærtur nå i det siste, men det har blitt mye sløving, og har kanskje jogget 2 ganger siden juni, og på nærmere to måneder så er ikke det akkurat imponerende. Har vært litt plaget med vondt under den ene foten da. Rett fremfor hælen, på undersiden. Ikke sikker på hvor bra det er å løpe da?

    Men nå er det snart på tide å glemme unnskyldningene og komme seg ut på tur. Stå på Hege!

    Og gleder meg til å høre fra deg også Guri!

    Hanne

    SvarSlett
  6. Hei Hanne
    Vondter er ikke gøy, og så er de farlig gode unnskyldninger... Men nå er hverdagen tilbake, en liten skjerpings så er du på sporet igjen. Og fjellturene teller som trening, så du har da ikke vært helt ute av det!
    IForm anbefales, har vært 8-ukers-program to ganger i sommer. Har brukt et av dem, mens synes begge så fine ut. Det er alternativ både for nybegynner og viderekommende. Mange bra artikler også, om trening, mat, helse osv.

    Så bra at du plukker bær! Vi har sopet inn 35 liter blåbær og nå bare tripper vi og venter på at bjørnebærene skal bli modne. Blir masse smoothie og skikkelig syltetøy i vinter. Blir helt oppgitt over folk som kjøper blåbærekstrakt på helsekost og klager på dårlig form, istedet for å komme seg ut på tur og hente hjem goodisene selv. Best jeg ikke hisser meg opp over det, ikke mitt problem, egentlig.
    Kjenner ellers at jeg begynner å få masse energi, nå som formen er bedre. Rydder og vasker i heimen, et rom hver dag og da mener jeg skikkelig! Alt ut av skapene og vasker og kaster og sender til FreTex. Lenge siden sist vi hadde sånne økter, så behovet er absolutt til stede... I går var jeg og ungene på Ikea, kjøpte inn hyller og esker til leker og helt nytt system til søppelsortering på kjøkkenet. Har aldri klart å få orden på det der, men nå tror jeg det er i boks. Bokstavlig talt!
    Ønsker deg en fin dag. Lykke til med programmet fra Løplabbet, ser fram til å høre hvordan du liker det.
    Og Guri: vi venter spent. Har du trent masse i sommer skal vi juble for deg, har det vært litt lite så skal vi motivere deg igang igjen. Men vi må få høre fra deg, her trenger vi all støtte vi kan få, alle mann (damer).

    En fin dag til dere alle.
    Hege

    SvarSlett
  7. Ojoj! 35 liter! Det var en voksen mengde det! Her nærmer vi oss vel 10 liter i frysern, halvparten plukket uten bærplukker, så fornøyd med det. Som relativt nye i Bergen begynner vi da å få noen greie blåbærsteder også. :)

    I dag kom jeg meg endelig ut for å jogge igjen! Kjente det godt på lår og legger at det var lenge siden sist, så nå får jeg prøve å utnytte alle ledige stunder nå utover høsten.

    Hei og hopp. :)
    Hanne

    SvarSlett
  8. Bra! Godt å høre at du er på veien igjen. Jeg har funnet ut at jeg kan kombinere litt med transport så blir dagene litt mer effektive (og kveldene fri...). Går av bussen ved puddefjordsbrua og løper ut på Nordnes til kontoret, samme løype hjem igjen. Køen over Nøstet er helt forferdelig nå som et felt er stengt. Rekker ikke hjem til barnehage eller skole om jeg skal kjøre. Deeeeeilig følelse å løpe forbi hele køen ut C. Sundts gate og videre under Smørsbroen! Et par dager i uken legger jeg inn en omvei om morgenen, i dag løp jeg opp i Sandviken en tur og tilbake over bryggen. Turen blir ellers på knapt et kvarter, det blir litt lite for å bedre formen, selv med to turer om dagen. En raskt dusj og litt havregrøt på jobb, så er jeg klar for intellektuell insats (krmt) kvart på åtte. Men jeg må nok investere i en bedre løpesekk. Den jeg bruker nå er litt stor så den hopper litt mye på ryggen, selv med magebelte (sklir opp) og brystreim. Opp og ned trapper føler jeg at jeg får pcen i bakhodet.
    Nå høres det ut som jeg er blitt übersprek, men jeg vet ikke om jeg klarer å holde på min nye livstil for all framtid. Har jo før ramlet utpå med slaraffenliv og høyt sukkerinntak etter å ha "lagt om". Hmm, håper at så lenge jeg er klar over at faren er der så klarer jeg å holde meg selv i nakken. Time will show.
    Lykke til med neste løpetur, og fortsatt god bærhøst. Vi legger over til tyttebær og bjørnebær nå, håper på noen liter av hver.

    Og Guri, nå VIL vi høre fra deg. Har jo helt kuppet denne flotte bloggen din , vi!

    Hege

    SvarSlett